Ealáhus - njuolggadusat

Leting etter mineraler

Leting etter mineraler

 

Enhver kan lete etter alle mineraler på FeFos grunn uten særskilt tillatelse så lenge dette skjer uten skade av betydning for grunneier eller bruksberettiget. Leteaktivitet som kan medføre skade krever tillatelse fra grunneier. 

Mineraler deles i to grupper, statens mineraler og grunneiers mineraler:

  • Statens mineraler forvaltes av Direktoratet for mineralforvaltning, og omfatter i hovedsak mineraler med egenvekt over 5 kg pr. liter. Jern, nikkel, kopper, sink, bly, sølv og gull er de vanligste. 
  • Grunneiers mineraler omfatter alle mineraler som ikke er statens, herunder kvarts, kvartsitt, nefelin, diamanter og naturstein, samt sand, grus og pukk.

Leting gir ikke automatisk rett til eventuelle funn: 

  • Skal man sikre seg rettighetene til forekomst av statens mineraler, må man søke direktoratet om undersøkelsesrett (se: www.dirmin.no). 
  • Hvis man vil sikre seg rettighetene til forekomst av grunneiers mineraler, må man inngå en avtale med grunneier.

 

Forvaltning av grunneiers mineraler

 

FeFos styre den 16.-17. september 2009 vedtatt følgende retningslinjer for tildeling av tillatelser og rettigheter til forekomster av grunneiers mineraler på Finnmarkseiendommens grunn:

  1. Selskaper kan gis førsterett til å forhandle med FeFo om driftsavtale for evt. drivverdige forekomster innenfor avgrensede områder.  Slik førsterett gis gjennom opsjonsavtale.  Vederlag til grunneier ved evt. gruvedrift kan avtales gjennom opsjonsavtalen.  
  2. Opsjonsavtale inngås for inntil 5 år mot en årlig progressiv avgift fastsatt av direktøren.  Opsjonen gir ingen rett til inngrep utover det som følger av minerallovens § 9, og gis uten forutgående høring.
  3. Før FeFo gir tillatelse til inngrep som kan medføre vesentlig skade eller ulempe, herunder kjerneboring, skal alle berørte parter gis anledning til å uttale seg.  Undersøker skal i rimelig grad fremskaffe opplysninger om direkte berørte interesser i området som skal undersøkes. FeFo kan stille vilkår for tillatelse til undersøkelsesarbeider, drift og opprydding etter slik virksomhet.
  4. For tiltak som krever tillatelse etter mineralloven og saksbehandling etter lovens § 17 (prøveuttak, prøvedrift og driftskonsesjon), skal FeFo avvente tillatelse etter mineralloven før saken behandles etter Finnmarkslovens § 10.  FeFo skal dersom ikke særlige forhold tilsier noe annet, innrette seg i samsvar med de vedtak som er fattet av direktoratet for mineralforvaltning, departementet eller Kongen.
  5. FeFo inngår ikke endelig driftsavtale før reguleringsplan er vedtatt og alle nødvendige offentlige tillatelser foreligger.  Det kan forhandles om vilkårene i avtalen på et tidligere tidspunkt.

FeFos saksbehandling vil bli samordnet med Direktoratet for mineralforvaltnings saksbehandling etter mineralloven.  I praksis vil interesseavklaringen primært skje gjennom saksbehandlingen etter mineralloven.

Direktøren har i samråd med styret vedtatt følgende satser for opsjonsavgiften.  Opsjonsavgiften er vesentlig lavere enn tilsvarende avgifter for statens mineraler.

 Opsjonsavgift    Pr. km² pr. år   Minimumsavgift kr pr. år
1. og 3. år 100 kr 5000 kr
4. og 5. år 200 kr 10 000 kr

6. år og 7. år

300 kr 15 000 kr
​8. og 10 år 1000 kr ​25 000 kr

 

Avgiftene KPI-reguleres med basis i september 2009.  Direktøren kan unnta fra satsene dersom opsjonsavgiften blir urimelig i forhold til antatt verdi av opsjonen. Opsjonsavgiften er vesentlig lavere enn tilsvarende avgifter for statens mineraler.

Fastsettelse av grunneiervederlag ved drift, skjer gjennom forhandlinger. 

 

Retningslinjer for tildeling av utvinningsrett for uttak av grus, pukk og naturstein

Retningslinjer for tildeling av utvinningsrett på Finnmarkseiendommen for uttak av grus, pukk og naturstein (grunneiers mineraler).  Vedtatt av direktøren 29.august 2017

Den som vil utvinne forekomst av grunneiers mineraler må inngå avtale om utvinningsrett med FeFo som grunneier. Utvinning av mineralressurser er underlagt lov om erverv og utvinning av mineralressurser (mineralloven) av 1.1.2010. Samme lov bestemmer hva som defineres å være grunneiers mineraler.

 

Følgende vilkår gjelder for å kunne søke om utvinningsrett for grus, pukk og naturstein :

 

  1. Søker skal være et lovlig registrert og etablert firma. Utvinning av grus, pukk og/eller naturstein må være en naturlig del av firmaets øvrige virksomhet.
  1. Søker skal ha et ryddig forhold til innbetaling av skatter og avgifter, dvs. søkere som skylder skatter og avgifter vil ikke få avtale.  Attest for skatt og merverdiavgift – ikke eldre enn 6 mnd må forevises.
  1. Søker må være kredittverdig.  FeFo vil innhente kredittvurdering av selskap med kredittopplysningskonsesjon fra Datatilsynet. Kredittvurderingen vil inneholde en vurdering av leverandørens betalingshistorikk/pålitelighet.
  1. Det stilles krav til faglige kvalifikasjoner. Søker må ha erfaring og kompetanse, og tilfredsstille de krav Direktoratet for mineralforvaltning stiller til bergteknisk kompetanse (jf. forskrift til mineralloven § 3-5)
  1. I de tilfeller der det gjennom driftskonsesjon eller avtale med grunneier kreves sikkerhetsstillelse for kostnader til sikringstiltak og/ eller opprydding, må slik sikkerhet kunne stilles i form av økonomisk garanti.

 

FeFo står fritt til selv å avgjøre om utvinningsrett skal gis. FeFo vil her vurdere om det er ønskelig med masseuttak i området. Her vurderes hensynet til samfunnsinteressene, andre uttak i området, kvalitet m.v. I de tilfeller der det foreligger berettigede anklager for brudd på grunnleggende etiske hensyn, brudd på menneskerettigheter og brudd på miljølovgivningen vil søknad avslås.

Som hovedregel må arealbruken være i tråd med kommuneplanens arealdel eller avklart gjennom reguleringsplan. Ved langvarig opphold i et tidligere uttak, vil FeFo vurdere om det må foretas ny vurdering i henhold til Finnmarksloven før ny utvinningsrett kan gis. Dersom det tidligere uttaket i kommunale arealplaner er tilbakeført til annen bruk (f.eks. LNF-område), må arealbruken avklares på nytt. Nye uttak vil alltid vurderes etter Finnmarksloven.

Avtalevilkårene fremforhandles på vanlig forretningsmessig måte, der utvinningsretten gis for en avgrenset tidsperiode der utvinner gis forutsigbarhet med hensyn til tid til opprydding og avslutning av uttaket. Vilkårene avtales i særskilt driftsavtale. I tillegg til volumavgift skal det betales en årlig fast avgift for utvinningsretten og disponering av arealet. Avgiftene skal gjenspeile beliggenhet, tilgjengelighet og kvalitet.

 

 

29.8.2017/KAP