Retningslinjer - Opsjoner

Med opsjon menes enerett til å fremme forslag til regulering av et bestemt areal, eller enerett til å utnytte arealet og aktuelle ressurser i tråd med allerede vedtatt regulering. Der ønsket formål allerede er i tråd med vedtatt arealplan, vil en utbyggingsavtale være det hensiktsmessige, med mindre det kreves ytterligere regulering i overordnet plan.

Retningslinjer for opsjoner.  Vedtatt av styret i sak 60/2019  

1.Formål

Formålet med disse retningslinjene er å regulere tildelinger av opsjoner på Finnmarkseiendommen.  

2.Definisjoner

Med opsjon menes enerett til å fremme forslag til regulering av et bestemt areal, eller enerett til å utnytte arealet og aktuelle ressurser i tråd med allerede vedtatt regulering. Der ønsket formål allerede er i tråd med vedtatt arealplan, vil en utbyggingsavtale være det hensiktsmessige, med mindre det kreves ytterligere regulering i overordnet plan.

FeFo avgjør om et areal skal tildeles ved opsjon eller ikke. For mer informasjon om hva en opsjonsavtale er se Hva er en opsjonsavtale og hva er en utbyggingsavtale. 

3.Generelle vilkår ved søknad om opsjonsavtale

  1. Søknad må komme fra et etablert firma. Firmaattest må fremlegges.  

  2. Søker må dokumentere gjennomføringsevne, både kompetansemessig og økonomisk.

    1. Firmaet må blant annet vise til formell kompetanse eller formelle avtaler med andre selskaper som innehar den nødvendige kompetansen.

    2. Selskapet må ha tilfredsstillende økonomi. Dette må bekreftes ved fremleggelse av regnskap fra de to siste driftsår.

    3. Dokumentasjon på om firmaet har gjennomført tilsvarende prosjekter må fremlegges.

    4. Formålet med opsjonen må være innenfor selskapets vedtektsfestede formål. Selskapet som søker opsjon må være det samme som realiserer opsjonsavtalens formål.

    5. FeFo kan foreta en kredittvurdering av søker

I tilfeller der det er flere som konkurrerer vil kriteriene i punktene over legges til grunn for hvem av søkerne FeFo vil inngå opsjonsavtale med. Dette gjelder uavhengig av hvilket selskap som søkte først. FeFo vil også vurdere hensiktsmessigheten av at en aktør har flere opsjonsavtaler, samt se hen til hvor stor del av en kommune som beslaglegges av opsjonsavtaler.

Forutsatt at de generelle vilkårene er oppfylt vil FeFo vurdere å inngå en opsjonsavtale med det aktuelle selskapet.  

4.Opsjonsavgift

Det betales en årlig opsjonsavgift. Avgiften kan være progressiv. Avgiften skal gjenspeile risikoen i prosjektet. Kommersielt attraktivt areal med lav risiko vil ha en høyere avgift. 

5.Overføring, tinglysing og pantsetting av opsjonsavtalen

Opsjonsavtalen vil ikke tillates overført til andre selskaper.  

Som hoveredel tillates ikke tinglysing av denne avtalen. Dette medfører at avtalen heller ikke kan pantsettes. 

6.Forholdet til Finnmarksloven

FeFo skal forut for opsjonsavtalens inngåelse foreta en innledende vurdering av om og i hvilken grad rettighetshavere blir berørt, og vurdere dette opp mot de særskilte hensyn som følger av Finnmarksloven, herunder reindrift og tradisjonell utmarksbruk. I de områder der rettighetssituasjonen ikke er klarlagt i henhold til Finnmarksloven kapittel 5, må det tas høyde for at det kan foreligge rettigheter.

Dersom planen ikke ivaretar de særskilte hensyn som følger av Finnmarkslovens bestemmelser kan FeFo kreve at selskapet gjennomfører tiltak som sikrer slik oppfyllelse av lovens krav og forutsetninger.

Dersom disse hensynene ikke blir tilfredsstillende ivaretatt vil ikke FeFo inngå festeavtale/driftsavtale med selskapet til tross for vedtatt reguleringsplan. Dette gjelder særlig omregulering som innebærer endret bruk av utmark, jf.

Finnmarksloven § 4.  

7.Opsjonens varighet

Følgende vilkår vektlegges når opsjonens varighet vurderes:

  1. Formålet med opsjonen

  2. Risikoen av prosjektet

  3. Omfanget av reguleringsarbeidet

De fleste opsjoner vil ha en varighet på 1-4 år. Som hovedregel skal opsjonen ikke overstige 5 års varighet, se unntak for kap. III-saker. 

8.Fremdrift


Innen ett år fra avtaledato må planprogram være godkjent av kommunen i de saker der dette kreves, jf. pbl. § 12-9. Det avtales en egen fremdriftsplan i hver enkelt opsjonsavtale.

Kapittel I. Opsjonssøknader i tråd med kommuneplanens arealdel
I henhold til FeFo sin strategiske plan skal disponeringen av Finnmarkseiendommen skje i tråd med godkjente kommunale arealplaner. FeFo vil innledningsvis vurdere om det er ønskelig at arealet som det søkes opsjon på skal bygges ut nå eller på et senere tidspunkt. Forutsatt at det ønskes utbygget nå, sendes saken til vedkommende kommune til uttalelse. Kommunens synspunkt vil normalt veie tungt.

Det kan også være aktuelt å høre berørte rettighetshavere før opsjon tilbys jf. Finnmarksloven § 18, jf. fvl. § 16. Terskelen for å inngå en opsjonsavtale der søknaden er i tråd med arealformålet er vesentlig lavere enn i Kap. II-tilfeller.

En opsjonsavtale kan være hensiktsmessig i de tilfeller der kommuneplanens arealdel krever en detaljregulering før utbygging kan finne sted.

Ved vedtakelse av reguleringsplan i tråd med Finnmarksloven, jf. § 6 vil FeFo tilby en utbyggingsavtale.

Dersom ønsket formål ikke krever ytterligere regulering, vil en utbyggingsavtale tilbys.

Kapittel II. Opsjonssøknader i strid med kommuneplanens arealdel
FeFo vil for arealer som ikke er i tråd med kommuneplanens arealdel vurdere om det er ønskelig å åpne for omregulering av hensyn til samfunnsinteressene.

Åpner FeFos saksbehandling for omregulering sendes saken til vedkommende kommune for uttalelse før FeFo endelig avgjør saken. Er kommunen negativ vil FeFo som hovedregel avslå søknaden om opsjon.

Også i disse tilfellene kan det være aktuelt å høre berørte rettighetshavere før opsjon tilbys, jf. Finnmarksloven § 18, jf. fvl. § 16. Deres uttalelse vil vektlegges i vurderingen om opsjonsavtale skal inngås.

Ved vedtakelse av reguleringsplan i tråd med Finnmarksloven, jf. § 6 vil FeFo tilby en utbyggingsavtale.

Kapittel III. Opsjonsavtaler med formål mineraluttak
I tilfeller der formålet med opsjonsavtalen er et fremtidig mineraluttak vil de generelle retningslinjene gjelde i tillegg til dette kapitelet.

Varighet

Vilkårene i Punkt 7 legges til grunn og varighet settes som hovedregel ikke lengre enn 10 år.

Kompetanse

I tillegg til de generelle kompetansekravene i § 3 kreves det at selskapet innehar bergfaglig kompetanse.


Fremdrift

I opsjonsavtalen vil det nærmere reguleres selskapets leteaktivitet/undersøkelsesplikt. Det vil bli krevet årlig progresjon i arbeidet.

Reforhandling av opsjonsavtalen

Etter dokumenterte undersøkelser kan opsjonen kreves reforhandlet i de tilfeller der mineralforekomsten er mindre enn først antatt. Området innskrenkes da til forekomstens utstrekning.

Forholdet til mineralloven

Selskapet plikter å sette seg inn i lov om erverv og utvinning av mineralressurser før søknad om opsjon sendes. Loven knesetter behovet for tillatelse fra Direktoratet for mineralforvaltning for å kunne iverksette prøveuttak, jf. § 12.

Det spesifiseres at en opsjonsavtale ikke gir selskapet en utvinningsrett, jf. § 28.

9.Avsluttende bestemmelser

Direktøren har fullmakt til å gjøre mindre endringer i retningslinjene.

Større opsjonsavtaler vil som hovedregel forelegges styret for behandling.