Reglement for FeFo

Formålet med reglementet er å gi et rammeverk for utførelsen av oppgaver nedfelt i finnmarksloven , strategisk plan, vedtatte retningslinjer og andre styringsdokumenter samt fordeling av oppgaver og ansvar mellom styre og direktør. Reglementet gir en oversikt over rutiner og prosedyrer knyttet til styrets arbeid gjennom et år.

Reglement for Finnmarkseiendommen  


Fremlagt som styresak 46/2011. Dato: 28.09.2011 . Styresak 61/2011, endring plt.9 Saknr. 11/00429.  Arknr. 010.

 

 

 

 

 

1.Formål med reglementet

Formålet med reglementet er å gi et rammeverk for utførelsen av oppgaver nedfelt i finnmarksloven , strategisk plan, vedtatte retningslinjer og andre styringsdokumenter samt fordeling av oppgaver og ansvar mellom styre og direktør. Videre skal reglementet gi en oversikt over rutiner og prosedyrer knyttet til styrets arbeid gjennom et år.

2.Finnmarkseiendommens organer

Styret
Styreleder
Direktøren
Kontrollkomiteen
Revisor
SU/AMU(Samarbeidsutvalg, arbeidsmiljøutvalg)

3.Styret
 

3.1 Styrets rettsgrunnlag

Styret er Finnmarkseiendommens øverste organ, jf Finnmarkslovens (F) § 9 første ledd.

”Forvaltningen av Finnmarkseiendommen hører under styret. Styret skal sørge for forsvarlig organisering av virksomheten. Styret skal i nødvendig utstrekning fastsette planer, budsjett, retningslinjer og instrukser for virksomheten. Styret iverksetter de undersøkelser som det finner nødvendig for å kunne utføre sine oppgaver. Styret skal iverksette slike undersøkelser dersom et styremedlem krever det.” F § 9,1.

3.2 Strategier og visjoner

Styret skal bestemme mål og strategier for FeFos virksomhet. Strategidokumentet behandles av styret minst hvert fjerde år. Styret skal være det organ hvor viktige debatter om verdivalg og prioriteringer foregår, hvor visjoner utformes, og mål for de lange utviklingstrekk trekkes opp og besluttes. Forvaltning av FeFo hører under styret. Styret skal ansette direktør. Styret skal føre tilsyn med direktørens ledelse av virksomheten. Styret skal behandle saker som er av overordnet og prinsipiell karakter, behandle enkeltsaker som er av prinsipiell karakter, og gi premisser og retningslinjer i saker for administrasjonen.

3.3 Økonomi

Styret skal holde seg løpende orientert om FeFos økonomiske utvikling og oppnådde resultat i forhold til vedtatte budsjetter.

Styret vedtar drifts- og investeringsbudsjett for FeFos virksomhet. Fortrinnsvis på det siste møtet før hvert årsskifte skal styret behandle kommende års budsjett etter forslag fra direktøren. Styret skal sørge for at foretaket til en hver tid har en forsvarlig likviditet ut fra risikoen ved og omfanget av virksomheten.

Regnskapet skal legges frem for styret til vedtak etter utgangen av regnskapsåret. Styret utarbeider årlig sin årsberetning om oppnådde resultat, fremtidsutsikter og vedtak til disponering av resultatet etter forslag fra direktøren.

Finnmarkseiendommens regnskap, årsberetning og revisjonsberetning skal godkjennes av kontrollkomiteen. Dette skal fortrinnsvis skje i løpet av første tertial påfølgende år.

Styret skal godkjenne investeringer som går ut over direktørens fullmakter jf punkt 12.

3.4 Formuesforvaltning

Minst en gang pr år skal styret drøfte virksomhetens formuesforvaltning.

3.5 HMS

Minst en gang pr år skal styret drøfte HMS for virksomheten som egen styresak.

3.6 Språk

Samisk og norsk er likestilte møtespråk. Alle protokoller skal utarbeides på begge språk. Ved uoverensstemmelse i oversettelser er det originalspråket (forslagsstillers språk) som er det gjeldende.

4. Styrets forhold til kontrollkomiteen

Kontrollkomiteen er et internt organ og komiteens oppgaver er fastlagt i Finnmarksloven lovens § 16.

Kommunikasjon mellom styret og kontrollkomiteen er unntatt offentlighet jf offentlighetsloven § 15.
Styreleder har ansvar for at det tas initiativ til et årlig fellesmøte mellom styret og kontrollkomiteen.

Valg av revisor for FeFo er en av kontrollkomiteens oppgaver, jf F § 16, b. Revisor tjenestegjør inntil ny revisor velges.

5. Styremøter
 

5.1 Møteform

Styret skal behandle saker i fysiske styremøter, med mindre styrets leder etter en vurdering av sakens karakter finner at saken kan forelegges skriftlig, eller behandles på annen betryggende måte.

Dersom styrets leder finner dette betryggende, og dersom behovet for ikke planlagte styremøter er tilstede, kan det avholdes styremøter på telefon eller andre møteformer.

Styreleder kan bestemme at en eller flere styremedlemmer kan delta ved telefon/video overføring ved fysiske møter. Det samme gjelder varamedlemmer.

5.2 Innkalling, møteplan

Myndighet til å innkalle til styremøte ligger hos styrets leder eller hos direktøren etter avtale med styreleder. Sakslisten utarbeides av direktør og styreleder i fellesskap.

Styrelederen skal sørge for behandling av aktuelle saker som hører inn under styret.

Styret vedtar sin egen møteplan med fastlagte datoer og det antall møter som styret bestemmer.

Møteinnkalling skal settes opp etter standard møtestruktur jf punkt 5.5 og skal angi tidspunkt for møtet, behandlingsform, sted og saksliste. Saksliste til lukket møte skal oversendes samtidig.

Som hovedregel skal skriftlig møteinnkalling finne sted senest 8 dager før fastsatt tidspunkt for styrebehandlingen.

 Alle styremedlemmer skal ha samme informasjon og til samme tid. Kopi av innkalling med saksdokumenter skal også sendes varamedlemmer til styret.

Utsendelse av saksdokumenter til åpne møter skal følge innkalling med saksliste. Hensynet til konfidensiell behandling kan innebære at visse dokumenter ikke utsendes

Det skal fremgå av møteinnkallingen om saksdokumenter/saksframlegg med dokumentasjon til saker ført opp på sakslisten, må ettersendes.

Styremedlemmer skal ved gjennomgang av saksliste gjøre direktøren oppmerksom på mulige habilitetsspørsmål slik at varamedlem kan innkalles jf punkt 5.3.

Styret har ansvaret for å vurdere om sak som tas til behandling i styret anses tilstrekkelig opplyst til at vedtak kan fattes. Styremedlemmer som har behov for mer informasjon om saker før styrebehandling, eller ønsker nærmere avklaring av sider ved saksforholdet styret skal ta stilling til, skal henvende seg til direktøren eller den han utpeker. Slik henvendelse bør gjøres snarest mulig etter mottak og gjennomgang av sakspapirer. Direktøren skal bidra med slik tilleggsinformasjon ved at den tilsendes alle styremedlemmer eller legges frem på møtet.

5.3 Forfall, innkalling av varamedlemmer, permisjoner

Styremedlemmer som må melde forfall, skal snarest gi skriftelig beskjed til direktøren, som besørger innkalling av varamedlem.

Søknad om permisjon fremmes for møteleder.

5.4 Styrets beslutningsdyktighet

Styret skal ved behandling av saker påse at styret er beslutningsdyktig. Dersom det foreligger forfall/permisjoner skal styret fatte avgjørelse om sin beslutningsdyktighet.

5.5 Møtestruktur, dagsorden m. m.

Styrets møter er som hovedregel åpne.

Styret bestemmer om saker skal behandles i lukket møte, og avgjørelsen protokollføres. Avgjørelse om møtet skal lukkes, kan behandles i lukket møte. De ordinære styremøtene har følgende faste poster:

Styrets beslutningsdyktighet

Godkjenning av innkalling

Godkjenning av saksliste

Godkjenning av protokoll fra siste møte

Valg av representanter til å underskrive protokollen Saker til behandling

Orienteringssaker

Eventuelt

Saker unntatt offentlighet

Styremøter ledes av styrets leder.

I styreleders fravær ledes styremøter av styrets nestleder. Dersom både styreleder og nestleder er fraværende velges møteleder.

Saker til behandling kan settes i den rekkefølge i styremøtet styrets leder anser som hensiktsmessig.

Forslag til vedtak i saker skal fremsettes skriftlig.

På styremøtene deltar styremedlemmer og direktøren, jf punkt 12.

5.6 Styreprotokoll - åpne møter

Det skal føres protokoll over styrebehandlingen. Protokollen skal minst angi tid og sted for styrebehandlingen, deltakerne (også fra administrasjonen), styrets beslutningsdyktighet, behandlingsmåten, framsatte forslag, votering og styrets beslutninger/vedtak.

Styremedlem og direktøren kan kreve tilførsel i protokollen. Tilførselen skal leveres møteleder skriftlig.

Protokoll skal undertegnes av to av de tilstedeværende styremedlemmer.

Utskrift sendes deltakende styremedlemmer elektronisk. Hvis det ikke er mottatt merknader innen 2 virkedager etter utsending kan protokollen offentliggjøres.

Protokollen sendes ut til styret som saksdokument til påfølgende styremøte hvor protokollen godkjennes og signeres.

5.7 Styrebehandling og protokoll - lukkede møter

Saksdokumenter til lukkede møter sendes bare ut til styremedlemmene og møtende varamedlemmer. Saksdokumentene nummereres og samles inn etter styrebehandlingen.

Styrebehandlingen følger møtestruktur som fastsatt i punkt 5.5.

Det skal føres protokoll fra styrebehandlingen. Protokollen skal angi tid og sted for styrebehandlingen, deltakerne (også fra administrasjonen), styrets beslutningsdyktighet behandlingsmåten, framsatte forslag, votering og styrets beslutninger.

Protokoll skal undertegnes av to av de tilstedeværende styremedlemmer.

Styremedlem og direktøren kan kreve tilførsel i protokollen. Tilførselen skal leveres møteleder skriftlig.

Protokollen fra lukkede møter leveres fysisk ut til styremedlemmene som saksdokument i påfølgende styremøte, hvor protokollen godkjennes og signeres. Protokollen samles inn igjen etter godkjenning.

6. Taushetsbelagte opplysninger

Det enkelte styremedlem plikter å opptre forsvarlig og lojalt i forhold til FeFos og samarbeidspartneres interesser ut fra de opplysninger styremedlemmet får kjennskap til under utøvelsen av vervet. Dette omfatter en generell plikt til å bevare taushet om taushetsbelagte opplysninger mottatt i egenskap av å være styremedlem, selv om det ikke er truffet særskilt vedtak om taushetsplikt.

Alle styremedlemmer skal signere en taushetserklæring.

7. Habilitet

FeFos styremedlemmer er underlagt Forvaltingsloven § 6.

Et styremedlem må ikke delta i behandlingen eller avgjørelsen av spørsmål som har slik særlig betydning for egen del eller for noen nærstående eller i spørsmål der medlemmet må anses å ha fremtredene personlig eller økonomisk særinteresse i saken.

Avgjørelse av habilitetsspørsmålet for et styremedlem skjer i styret, uten at medlemmet som habiliteten skal vurderes for deltar i behandlingen.

8. Informasjon fra styret

Som hovedregel uttaler styreleder seg til pressen om saker som er til behandling i FeFos styre. Etter behandling, der det har vært et flertall og ett mindretall kan representanter for både flertallet og mindretallet uttale seg.

Styret kan bestemme informasjonsprosedyrer i enkeltsaker.

9. Tegne FeFos firma / Prokura

Styret representerer Finnmarkseiendommen utad og tegner dens firma. Styret gir styreleder og daglig leder i fellesskap rett til å tegne FeFos firma. Rett til å tegne firma kan når som helst tilbakekalles. Jf F § 12.

Direktør tildeles prokura ved ansettelsen jf punkt 12.

10. Etiske retningslinjer

FeFos godkjente etiske retningslinjer gjelder også for styrets medlemmer.

11. Godtgjørelser

Styret fastsetter sin godtgjørelse. Godtgjørelsen godkjennes av kontrollkomiteen. Det tilstås ikke møtegodtgjørelse.

Møtende vararepresentanter tilstås møtegodtgjørelse etter statens ordninger og satser. Styregodtgjørelsen avkortes forholdsmessig dersom styremedlemmer deltar på 50 % eller mindre av styrets fastsatte møter.

Statens reiseregulativ gjelder for styret.

FeFos personalhåndbok gjelder så langt den passer også for styrets medlemmer.

12. Direktørens arbeidsoppgaver og plikter overfor styret

Styret har som et ledd i den forsvarlige organiseringa iht. F § 9 opprettet en direktørstilling for ivaretakelse av daglig drift og representasjon.

Direktøren er øverst administrative leder i FeFo og ivaretar det samlede administrative ansvaret i samsvar delegasjon fra styret til direktør.

12.1. Direktøren:

  1. har ansvar for å legge fram saker for styret med skriftlig saksframlegg og innstilling til styrevedtak
  2. har ansvar for å sette i verk de beslutninger som fattes i styret og rapportere om gjennomføringen
  3. har ansvar for føring av protokoll fra styremøter
  4. har ansvar for informasjon og kommunikasjon mellom styret og kontrollkomiteen
  5. har myndighet til å fatte avgjørelser i alle saker som etter en konkret vurdering ikke anses å være av prinsipiell betydning jf punkt 3.2
  6. har ansvar for alle forhandlinger, også kjøp/salg og leie.
  7. har myndighet til å inngå avtaler med en antatt verdi inntil kr 5 mill på forhandlingstidspunktet. Avtaler med antatt verdi på mer enn kr 5 mill skal forelegges styret for endelig godkjenning
  8. disponerer innenfor vedtatt budsjettsramme
  9. skal minst etter hvert kvartalsskifte rapportere til styret om den økonomiske utviklingen. Rapporteringen skal gjøres som styresak og rapportere i henhold til årets budsjett, sammenliknet med foregående år og avvik samt prognose for året.
  10. skal påse at FeFos kapital forvaltes i tråd med styrets retningslinjer
  11. har myndighet til å inngå avtaler om bankforbindelse
  12. avgjøre saker om sponsing iht. vedtatt regleverk og retningslinjer
  13. har ansvaret for å utforme og konkretisere arbeidsgiverpolitikken og har myndighet til å foreta alle lokale lønnsforhandlinger innenfor forhandlingsfullmakt gitt av styret
  14. har myndighet til å opprette og nedlegge stillinger innenfor vedtatte budsjettrammer
  15. avgjør hvem fra administrasjonen som skal møte i styremøter
  16. gis anledning til videre delegasjon (subdelegasjon) i alle saker foruten prokura

(liste er ikke uttømmende)

12.2 Direktørens inhabilitet

Ved direktørens inhabilitet har styreleder ansvar for saksbehandlingen og framleggelse av styresak. jf punkt 12.1 a).

13.Delegasjon etter finnmarksloven og særlov

FeFos myndighet etter en del særlover er delegert slik:

Finnmarksloven §§ 10, 18, 32

Myndighet til å fatte beslutninger og ivareta FeFos rettigheter og plikter delegeres til direktøren.

Alminnelig borgelig Straffelov av 22.05.1902 nr. 10.

§ 79 nr. 5:

Direktøren har fullmakt til å kreve offentlig påtale og fremme eventuelt krav om erstatning i kurante saker og saker som gjelder hærverk mot FeFos eiendom og inventar, og til å kreve offentlig påtale av ansatte. I saker som gjelder påtale av ansatte kan fullmakten ikke videredelegeres.

Styret har fullmakt til å kreve offentlig påtale og fremme eventuelt krav om erstatning (borgelig rettskrav) for andre lovbrudd enn de som er nevnt ovenfor jf også Finnmarksloven § 17.

 §407 Direktøren har fullmakt til å anmelde saker etter denne lovbestemmelsen.

Lov om mekling og rettergang i sivile saker av 17.06.2005 nr 90 (tvisteloven)

Direktøren har fullmakt til å iverksette prosesshandlinger, også inngå forlik, jfr. § 2-5.

Gjelder forliket betaling av penger eller verdier som kan måles i penger, gjelder fullmakten så langt forliket ikke påfører FeFo utgifter/tap over kr. 500 000,-. I motsatt fall må saken legges fram for styret for avgjørelse.

Direktør har fullmakt til å ta avgjørelse om å bringe inn for domstolene (ta ut stevning) i tvistesaker som er direkte følge av vedtak i styret eller er av større økonomisk verdi for FeFo, samt i uavklarte saker mellom FeFo og andre offentlige instanser, også stat og kommuner, og i de saker som følger direkte etter Finnmarksloven.

Direktør har fullmakt til å ta avgjørelse om anke og krav om gjenopptakelse av saker.

Styreleder har myndighet til å delegere fullmakt som partsrepresentant for FeFo. Direktøren har fullmakt til å engasjere prosessfullmektig i saker for domstolen.

L14.05.2004 nr. 25 Lov om voldgift.

Direktøren har fullmakt til å engasjere prosessfullmektig i voldgiftssaker, og ivareta FeFos rettigheter og plikter etter loven.

Styret i FeFo skal behandle saken dersom FeFo skal ta ut sak for voldgiftsretten.

Lov om vassdragsregulering av 14.12.1917 nr. 17

§ 6

Direktøren har fullmakt til å gi uttalelse i saker om vassdragsregulering.

Lov om friluftslivet av 28.06.1957 nr. 16

§§ 3,4 Direktøren har fullmakt til å tillate / forby ferdsel.

§§ 9,10 Direktøren har fullmakt til å gi tillatelse / forbud.

§ 11 Direktøren har fullmakt til bortvisning.

§§ 15, 16 Direktøren har fullmakt til å gi samtykke / nektelse.

§§ 24, 35 Direktøren gis fullmakt til å klage på vedtak på vegne av FeFo.

Lov om rettshøve mellom grannar av 16.06.1961 nr. 15

Direktøren har fullmakt til å handle på vegne av FeFo i saker etter denne loven. I saker med vesentlige kryssende interesser mellom FeFo og offentlig planmyndighet er det likevel styret som skal ta avgjørelsen.

Veglov av 21.06.1963 nr. 23

§7

Direktøren har fullmakt til å uttale seg om nedlegging av riksveg eller omgjøring av riksveg til fylkesveg eller kommunal veg hvor dette angår FeFos interesser.

Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag av 10.06.1977 nr. 82

§ 6

Direktøren har fullmakt til å fremme søknad om å utstede enkelttillatelser for bruk av motorfartøy eller luftfartøy for FeFos bruk. Direktøren har fullmakt til søknader iht. forskrift 15. mai 1988 nr. 356.

Direktøren har fullmakt til gi grunneierstillatelser, eventuelt etter høring.

Lov om havner og farvann m.v. av 08.06 1984 nr. 51

§ 8

Direktøren har fullmakt til å gi uttalelse i saker der departementet gir løyve til bygging av kaianlegg m.v.

Lov om gjeldsforhandling og konkurs (konkursloven) av 08.06.1984 nr. 58.

Direktøren har fullmakt til å kreve at boet til en skyldner blir tatt under konkursbehandling. Vil konkursen føre til tap av arbeidsplasser, skal saka legges frem for styret til avgjørelse.

Lov om tvangsfullbyrdelse og midlertidig sikring av 26.06.1992 nr. 86

§ 1-1

Direktøren har fullmakt til å sette i verk de tiltak tvangsfullbyrdingslova hjemler når det gjelder sikring og inndriving av utestående pengekrav og å fullbyrde krav og rettigheter som gjelder anna enn betaling av penger. Direktøren har og fullmakt til å kaste ut leietaker når leietida er ute eller leiesummen ikke er betalt til rett tid.

Direktøren har fullmakt i kurante saker og innenfor en kostnadsramme på kr. 250.000,- til å benytte de rettsmidlene som er nødvendig for å fullbyrde saka.

Styret har fullmakt til å benytte anke, kreve oppfrisking, kreve saka tatt opp på nytt eller benytte andre rettsmiddel.

Lov om eigedomsregistrering (matrikkellova)

Direktøren har fullmakt til å ivareta samtlige rettigheter og plikter etter loven.

Lov om jakt og fangst av vilt (viltloven) av 29.05.1981 nr. 38

Direktøren har fullmakt til å ivareta FeFos rettigheter og plikter som grunneier iht. loven.

Lov om tinglysing av 07.06.1935 nr 2

Direktøren har fullmakt til å ivareta samtlige rettigheter og plikter etter loven.

Lov om skjønn og ekspropriasjonssaker av 01.06.1917 nr. 1

§§ 4 og 32 jfr. § 48

Direktøren har fullmakt til å kreve skjønn, overskjønn eller takst. Direktøren har fullmakt til å engasjere juridisk bistand.

Lov om eiendomsregistrering (matrikkellova) av 17.06.2005 nr 101

Direktøren har fullmakt til å ivareta FeFos interesser og rettigheter i forhold til hele loven.

Lov om jordskifte o.a. (jordskifteloven) av 21.12.1979 nr 77

§ 5

Direktøren har fullmakt til å kreve jordskifte og utpeke partsrepresentant i jordskiftesaker, herunder ankesaker.

Lov om megling i konfliktråd av 15.03.1991 nr. 3

§ 5

Direktøren har fullmakt til å gi samtykke til mekling i konfliktrådet.

§ 7

Direktøren har fullmakt til å møte på vegne av FeFo i meglingsmøte.

Lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv. (arbeidsmiljøloven)

§ 1-8

Direktøren ivaretar som leder av FeFo arbeidsivers rettigheter og plikter etter loven. Styret anses som arbeidsgiver i forhold til direktøren jf Finnmarksloven § 9, første ledd annet punktum.

Lov om gjennomføring i norsk rett av hoveddelen i avtale om Det europeiske økonomiske samarbeidsområde (EØS) m.v. (EØS-loven)

§ 2

Direktøren har fullmakt til å ivareta FeFos interesser etter loven. Direktøren har ansvar for at FeFo følger lovens bestemmelser i sin saksbehandling.

Lov om behandlingsmåten i forvaltningssaker (forvaltningsloven). Direktøren har ansvar for at FeFo følger lovens bestemmelser i FeFos saksbehandling jf Finnmarksloven § 18.

Lov om offentlige anskaffelser.

§ 2

Direktøren har ansvar for at FeFo følger lovens bestemmelser i sin saksbehandling.

Lov om aksjeselskaper (aksjeloven).

Direktøren har fullmakt til å være representant for FeFos eierandeler iht. lovens kapittel 4.

Lov om planlegging og byggesaksbehandling (plan- og bygningsloven)

 

§ 1-9, 3. ledd

Direktøren har fullmakt til å klage på enkeltvedtak etter loven dersom vedtaket direkte berører FeFo sitt saksområde.

§3-2

Direktøren har fullmakt til å fremme planforslag. jf § 12-7 12-11

Kap 4

Direktøren har fullmakt til å følge opp og komme med innspill til alle regionale planer og kommuneplaner, og reguleringsplaner som kan ha virkninger FeFos virksomhet.

§ 5-2

Direktøren har fullmakt til å avgi høringsuttalelse til alle planer som berører FeFo.

§ 5-3

Direktøren har fullmakt til å delta på regionalt planforum.

§ 5-4

Direktøren har fullmakt til å fremme merknader til kommuneplanens arealdel og reguleringsplan i spørsmål som er av betydning for FeFo, eller når en plan etter direktørens oppfatning antas å være i strid med finnmarksloven. Sametingets retningslinjer ivaretas av sametinget

Kapittel 5,6

Direktøren har fullmakt til å ivareta FeFos interesser i forhold til Statlige planretningslinjer og planvedtak.

§§ 7-1, 7-2, 8-3, 11-14

Direktøren har fullmakt til å avgi uttalelse til planstrategi.

§ 9-2

Direktøren har fullmakt til å delta i regionalt plansamarbeid.

§§ 10-1, 11-4, 11-13, 11-14, 11-16, 11-17

Direktøren har fullmakt til å gi kommunene en uttalelse til arbeidet med kommunal planstrategi, forslag til planprogram til en kommuneplan, kommuneplanens samfunnsdel, kommunale handlingsprogrammer osv.

§§ 12-9, 12-10, 12-14, 19-1

Direktøren har fullmakt til å avgi uttalelser til planprogram for reguleringsplan med betydning for FeFo.

Direktøren har fullmakt til å avgi uttalelser eller fremme merknader til reguleringsplan som må antas å være i strid Finnmarksloven.

Direktøren har fullmakt til å avgi uttalelser til mindre endringer og til oppheving av reguleringsplan.

§§15-1,15-2,15-3

Direktøren har rett til å fremme klage og erstatningskrav på vegne av FeFo.

Lov om bokføring (bokføringsloven)

Direktøren har ansvar for at FeFos virksomhet drives i samsvar med loven.

Lov om årsregnskap m.v. (regnskapsloven)

Direktøren har ansvar for at FeFos virksomhet drives i samsvar med loven.

Lov om fordringshavernes dekningsrett (dekningsloven)

Direktøren har rett til å vurdere og ev innkreve utestående iht. loven. L06.06.1975 nr. 29 Lov om eigedomsskatt til kommunane

Lov om ferie

Direktøren har myndighet til å ta avgjørelse i alle spørsmål hva gjelder ferie for de ansatte. Rettigheter og plikter i forhold til loven ivaretas av styret.

Lov om renter ved forsinket betaling m.m.

Direktøren har myndighet til å avtale, innkreve renter iht. loven.

Lov om forsikringsavtaler (forsikringsavtaleloven).

Direktøren har plikt til å ivareta FeFos eiendom og ivareta FeFos interesser iht. loven.

Lov om vern mot forurensninger og om avfall (Forurensningsloven).

Direktøren har myndighet til å ivareta FeFos rettigheter og plikter iht. loven.

§55

Direktøren har myndighet til å kreve erstatning fra forurenser på FeFos grunn.

Lov om grannegjerde.

Direktøren har fullmakt til å gi tillatelse til grannegjerde samt ivareta FeFos interesser iht. loven.

Lov om frivillig og tvungen gjeldsordning for privatpersoner (gjeldsordningsloven).

Direktøren har myndighet til å vurdere og gi tilslutning til frivillig gjeldsordning for FeFos debitorer. Direktøren har myndighet til å ivareta FeFos rettigheter og plikter iht. loven.

Lov om infrastruktur for geografisk informasjon (geodataloven)

Direktøren har myndighet til å ivareta FeFos rettigheter og plikter iht. loven.

Lov om jord (jordlova).

Direktøren har myndighet til å kreve å iverksette alle grunneiers rettigheter iht. loven.

Lov om inkassovirksomhet og annen inndriving av forfalte pengekrav (inkassoloven).

Direktøren har myndighet til å vurdere inndrivelsesform og iverksette inndrivelse.

Lov om likestilling mellom kjønnene (likestillingsloven).

Direktøren har ansvar for at virksomheten oppfyller lovens krav og formål.

Lov om hundehold (hundeloven).

§8

Direktøren har myndighet til å gi samtykke til hundedressur, jakt og fangst.

Lov om merverdiavgift (merverdiavgiftsloven)

Direktøren har ansvar for at FeFos rettigheter og plikter ivaretas. Direktøren har myndighet til å klage på vedtak om fastsettelse av avgift.

Lov om oreigning av fast eigedom

Direktøren har myndighet til å gi samtykke i ekspropriasjon.

Direktøren har myndighet til å kreve at ekspropriasjonserstatningen blir fastsatt ved skjønn.

Direktøren har myndighet til å klage på vedtak om ekspropriasjon.

Lov om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd (offentleglova)

Direktøren har ansvar for at FeFo følger lovens bestemmelser i sin saksbehandling så langt den gjelder for virksomheten.

Lov om pant

Direktøren har rett til å inngå avtaler om pant, samt samtykke til overdragelse av panterettigheter. Direktøren har myndighet til å ivareta virksomhetens interesser etter kapittel 5 og 6.

Veglov

§26

Direktøren har myndighet til å inngå avtale om tilskudd til bygging av veg. Kapittel VI

Direktøren har myndighet til å ivareta FeFos interesser i saker etter dette kapittelet.

kapittel VII

Direktøren har myndighet til og iverksette7ivareta virksomhetens interesser etter dette kapittelet.

Lov om tomtefeste

Direktøren har skal ivareta FeFos interesser iht. loven.

Lov om laksefisk og innlandsfisk m.v.

Direktøren har skal ivareta FeFos interesser iht. loven.

Lov om erverv av vannfall m.v.

Direktøren har skal ivareta FeFos interesser iht. loven.

Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag.

Direktøren har rett til å søke dispensasjoner iht loven.

Lov om forvaltning av naturens mangfold (naturmangfoldloven)

Lov om statlig naturoppsyn
Lov om naturskadeforsikring

Lov om sikring mot og erstatning for naturskader (naturskadeloven)
Lov om reindrift (reindriftsloven)

Lov om Sametinget og andre samiske rettsforhold (sameloven)
Lov om særlege råderettar over framand eigedom

Lov om skjønn og ekspropriasjonssaker
Lov om skadeserstatning

Lov om skogbruk (skogbrukslova)

Lov om vassdrag og grunnvann (vannressursloven) Lov om vasdragsreguleringer

Lov om skytevåpen og ammunisjon m. v

Lov om erverv og utvinning av mineralressurser (mineralloven)

 

Direktøren har fullmakt til å ivareta FeFos interesser iht. lovene.